Tv-mainos
Tuotelanseerauksen ja suuren yleisön tavoittelussa ei toistaiseksi TV-mainos ole kohdannut vertaistaan. Käytännössä kaikki ikäluokat vauvasta vaariin katsovat Suomessa televisiota, joten laajan yleisöpohjan tavoittaminen kerralla on televisiomainoksella helppoa ja kustannustehokasta.
TV-mainos on kestoltaan lyhyt ja helposti muistettava videoklippi, joka rakentaa brändiä tehokkaasti.
Laaja tavoittavuus
Televisiomainos tavoittaa kätevästi koko maan laajuisesti yhdessä illassa jopa yli miljoona katsojaa. Ikäryhmät ovat käytännössä katettu aina vastasyntyneistä eläkeläisiin, sillä valtaosassa kodeista on edelleen televisio, joka kytketään joka ilta päälle. Televisiomainos onkin hyvä keino lähestyä demografisesti laajoja kohdeyleisöjä, joita ei muilla keinoilla tehokkaasti tavoittaisi.
Toimii hyvin osana kampanjaa
Laadittaessa kampanjaa esimerkiksi kuluttajatuotteille, on siihen hyvä sisällyttää osia, jotka näkyvät televisiossa. Nykyaikaiset netti-tv:t ovat myös helposti otettavissa mukaan kampanjan osiksi. Kampanjan alku voidaan toteuttaa isolla jakelulla valtakunnallisen TV:n ja printin avulla. Kampanjan loppua kohti siirrytään näyttämään sisältöä netti-tv:n puolelle, sekä vaikkapa radioon. Näin saadaan kampanjalle ajallisesti pidempi kesto ja toisaalta laaja kattavuus eri medioissa.
Kustannustehokasta
Yleinen oletus on, että TV-mainonta olisi äärimmäisen kallista. Sen tuottaminen usein maksaa toki enemmän kuin yksinkertaisen haastatteluvideon tuottaminen vaikkapa nettikäyttöön. Tai ainakin siihen kannattaa panostaa rahallisesti enemmän, sillä yleisesti ottaen televisiomainoksen tulee näkemään huomattavasti suurempi yleisö ja todennäköisesti useampia kertoa. Varsinaisen mainoksen tuottamisen lisäksi rahaa tulee varata myös mainoksen näyttämiseen, muuten tuotetusta TV-mainoksesta ei ikinä tule “oikeaa” televisiossa näytettävää mainosta. TV:stäkin on mahdollista ostaa näyttökertoja edullisemmilta kanavilta, joilla on vähemmän katsojia, sekä tietysti näyttökertoja on mahdollista kohdistaa ajankohtiin, jolloin katsojia on vähemmän. Yleisesti ottaen mediayhtiöt myyvät paketteja, joissa näyttökertoja on ripoteltu sekä suosittujen että vähemmän suosittujen ohjelmien ja kanavien tarjonnan lomaan. Jokaiselle kukkarolla löytyy yleensä sopiva kokonaisuus.
Kohdennettua
Televisiomaailmassa demografioiden mukaan tavoittaminen tapahtuu mainosten sijoittamisella tietyn tyyppisten ohjelmien yhteyteen. Eli 30-50 vuotiaita naisia voi tavoittaa esimeriksi matkailuohjelmilla LIV-kanavalla ja vaikkapa 20-30 vuotiaita nuoria miehiä Poliisit-sarjan lomaan sijoitetuilla mainoksilla Jim-kanavalla. Mikäli halutaan tavoittaa koko kansa yhdellä kertaa, voidaan mainos kohdentaa esimerkiksi MTV:n Posse-ohjelman tai Nelosen Haluatko miljonääriksi -ohjelman yhteyteen. Yleensä hyvä mainosmix kattaa vähän molempia maailmoja, eli laajan suosion saaneita ohjelmia pääkanavalla, sekä tarkemman kohdennuksen osioita kanavilla, jotka näyttävät ohjelmia tietyn fokusalueen mukaan. Geografinen kohdentaminen tapahtuu perinteisen television osalta ostamalla näyttöjä pelkästään Uudenmaan alueelle tai Lapin lääniin. Netti-TV:n, kuten Katsomon tai Ruudun osalta, kohdentaminen on paljon tarkempaa. Mainos voidaan säätää näkymään esimerkiksi ainoastaan 100 kilometrin säteellä Varkaudesta tai Kokkolasta. Tämän tyyppiset mainokset toimivat hyvin vaikkapa uuden pitserian mainonnan yhteydessä, jossa koko maan populaatio ei edes teoriassa ole kohdeyleisöä.
Näyttävää
Pakko se on myöntää, televisiomainoksessa on vanhan ajan glamouria. Ne vain ovat näyttävämpiä, koska ihmiset edelleen panostavat mainosten tuottamiseen. Televisiomainosten budjetit ovat isompia, koska myös niiden levittämisestä pitää maksaa. Harva haluaa maksaa huonon sisällön levittämisestä. Suosittelemmekin varaamaan tarpeeksi budjettia niin mainoksen tuotantoon, kuin varsinaisiin näyttökertoihinkin.
Televisiomainoksen kanssa liikkeelle
Olipa projektisi luonteeltaan millainen hyvänsä, autamme sinut liikkeelle sen kanssa. Alkuun päästään yhteisellä workshopilla, jossa pohditaan tarkkaan mitä ollaan tekemässä. Kun yhteinen päämäärä on selvillä, konseptoidaan idea ja laaditaan kuvakäsikirjoitus. Näiden osioiden hyväksymisen jälkeen edetään tuotannon suunnitteluun, tuotantoon ja jälkituotantoon. Pidämme asiakkaan mukana jokaisella askeleella ja tähtäämme tajunnan räjäyttävään lopputulokseen!
Kiinnostuitko?
Kaipaatko apua televisiomainoksen tuotantoon? Autamme mielellämme. Soita numeroon 010 83 83 600 tai täytä alla oleva lomake ja otamme sinuun yhteyttä.