Kotimaiset marjat – TV-mainos
24.2.2021
Kuluttajaliitto – Tietoisku
9.6.2021

Vaasan Yliopisto

Pääsylippu toiseen maailmaan

Markkinointivideo


Tarve

Vaasalaiset tuntevat oman yliopistonsa ja kaupunkinsa vahvuudet hyvin, mutta esimerkiksi pääkaupunkiseudulla asuville mielikuvat voivat olla melko hataria. Videolla haluttiin tavoittaa erityisesti nämä muualla asuvat potentiaaliset hakijat ja kertoa heille Vaasan yliopiston ja kaupungin vahvuuksista ja mahdollisuuksista – pilke silmäkulmassa. Yliopiston hakukohteita ovat kauppatieteet, tekniikka, hallintotieteet ja viestintätieteet, ja konsepti pyrittiin fokusoimaan varsinkin kauppatieteiden ja tekniikan kohdeyleisön mielenmaisemaan.

Ratkaisu

Videon viesteiksi oli valittu konseptointivaiheessa “meillä sinä olet yksilö” ja “mukaan tiiviiseen yhteisöön” ja “työnantajat arvostavat”. Kampusta haluttiin korostaa ja kertoa Vaasasta opiskelijakaupunkina. Kaupungissa joka 5. vastaantulija on korkeakouluopiskelija. Tavoiteltiin konseptia, joka kertoisi Vaasasta ja yliopistosta siten, että mikä tahansa korkeakoulu ei voisi käyttää samaa videota eli haluttiin esittäytyä uniikilla tavalla ja pelata omilla vahvuuksilla. Konseptissa kiteytyi huvin ja hyödyn yhdistäminen opiskeluissa. Tarinallisesti tärkeää oli jatkuva liike, jotta katsojan mielenkiinto säilyy loppuun saakka.

Tarinatyyppi on ns. “sankarin matka”. Päähenkilöksi valittiin samaistuttava kohde, Eetu, joka saapuu Vaasaan ulkopuolisena. Hän kuitenkin oppii nopeasti paikkakunnan tavoille, saa ystäviä ja pääsee sisälle opintoihin. Eetu löytää kaupungista tyttöystävän ja saa valmistuttuaan työpaikan. Asiakkaan toiveena oli esitellä visuaalisesti näyttäviä paikkoja, kuten tori, meri, rannat, puistikot, kampusalue ja näyttää myös merkkihenkilöitä, kuten yliopiston rehtori ja kaupunginjohtaja. Tarinaan rakennettiin useita triggereitä, jotka säilyttävät katsojan mielenkiinnon ja innostavat jakamaan videota edelleen. Mukana on yliopiston rehtori ja kaupunginjohtaja ojentamassa kissanpoikasta Eetulle, yksi kaupungin suosituimmista yökerhoista, Vaasan Sportin pelaajia, luksusvene ja monia muita elementtejä, jotka yhdessä rakentavat tarinasta koukuttavan.
 
"Smile sai heti kiinni ajatuksestamme, oikeastaan tuntui, että he aavistivat jo ennen meitä, mitä me halusimme. Videon käsikirjoitus, kuvausviikko ja editointi tehtiin oikeasti yhteistyössä, ja koimme, että toiveitamme ja ehdotuksiamme kuunneltiin ja kunnioitettiin. Kuvausviikko oli raskas, mutta sitäkin hauskempi."

- Vaasan Yliopiston viestinnän asiantuntija Tiina Ramsila