Vaasan yliopisto – Markkinointivideo
26.2.2021STEK ry – Linnanahteen energiamurros
25.2.2022Kuluttajaliitto Huijarit kuriin
Tietoisku
Huijarit kuriin!- hankkeen video tavoitti yli miljoona suomalaista
Tarve
Kuluttajaliiton Huijarit kuriin! -hankkeessa ennaltaehkäistään huijauksia tiedottamalla ja viestimällä huijauksista eri kanavissa. Hankkeessa on mukana myös useita muita tahoja. Hankkeen puitteissa kuluttajille tarjotaan maksutonta neuvontaa ja koulutusta netissä tapahtuvista erilaisista huijauksista. Hankkeen aikana järjestetään lisäksi vertaistukitoimintaa huijausten uhreille ja heidän läheisilleen.
Ratkaisu
Meillä oli kunnia toteuttaa Kuluttajaliiton kanssa yhteistyössä video netti- ja mobiilihuijauksiin liittyen. Videon tavoitteena oli levittää tietoa ajankohtaisista huijauksista. Tietoiskun sävyn toivottiin olevan raikas ja asiallinen. Tarkoituksena ei ollut pelotella tai syyllistää huijattuja, vaan haluttiin viestiä, että jokainen voi myös omalla toiminnallaan vaikuttaa tuleeko huijatuksi. Kaikkien olisi hyvä pysähtyä, miettiä mitä tekee ja hankkia tietoa. Paras tapa suojella itseään huijauksilta on useimmiten terveen järjen käyttö. Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se on harvoin totta. Tietoiskussa avataan lyhyesti konkreettisia huijauksia, joita on nyt liikkeellä esimerkkinä Microsoft-tukihuijaus. Lopputulosena syntyi nopeatempoinen tietoisku, jossa leikitellään grafiikoilla ja kuvakulmilla. Videolla esiintyy Kuluttajaliiton asiantuntijat. Kuvaukset toteutettiin Smilen omalla studiolla Kalliossa. Videosta tuotettiin lisäksi vielä lyhyempi versio someen.
Paikka Ylen yleishyödyllisissä tietoiskuissa antoi lisää näkyvyyttä hankkeelle ja toi ajankohtaiset huijaukset entistä tehokkaammin ihmisten tietoisuuteen. Tavoitteena oli että mahdollisimman moni näkisi videon, liikkeellä olevat huijaukset tulisivat ihmisten tietoisuuteen ja niistä etsittäisiin lisää tietoa. Video tavoitti huikeasti yli miljoona suomalaista Yle:llä sekä Kuluttajaliiton ja Huijausinfon sosiaalisen median kanavien kautta.
Paikka Ylen yleishyödyllisissä tietoiskuissa antoi lisää näkyvyyttä hankkeelle ja toi ajankohtaiset huijaukset entistä tehokkaammin ihmisten tietoisuuteen. Tavoitteena oli että mahdollisimman moni näkisi videon, liikkeellä olevat huijaukset tulisivat ihmisten tietoisuuteen ja niistä etsittäisiin lisää tietoa. Video tavoitti huikeasti yli miljoona suomalaista Yle:llä sekä Kuluttajaliiton ja Huijausinfon sosiaalisen median kanavien kautta.
Toteutus
"Meillä oli ajatuksia mitä videolta haluamme ja miltä se tulisi näyttämään. Toteutus syntyi helposti Smilen kanssa, ja he saivat heti ajatuksestamme kiinni. Lopputuloksesta tuli sellainen mitä toivottiin. Siitä on tullut hyvää palautetta kaikilta ketkä videon ovat nähneet."
- Kuluttajaliiton Huijarit kuriin! -hankkeen projektipäällikkö Tapani Veija
- Kuluttajaliiton Huijarit kuriin! -hankkeen projektipäällikkö Tapani Veija