Wärtsilällä yli 130 videota Youtubessa ja niillä satoja tuhansia katselukertoja
7.10.2013Kati Sulin Fazerilta uskoo Instagram-videoiden tulevaisuuteen
22.10.2013Videoblogimme tämän viikon katsauksessa sukelletaan Tieto-konsernin videoviestintään. Konsernin viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja Pellervo Hämäläinen kertoo kuinka hyödyllisenä he näkevät videon viestinnässään. Hämäläinen uskoo sähköisten julkaisujen nousuun. Videoissa hän näkee ratkaisujen esittämisen visuaalisesti olevan tietoteknisten palvelujen osalta haastavaa, mutta onnistuessaan olevan erittäin hyvä asia.
Osana yhtiön olemassaolon oikeutusta ja tarkoitusta, Tieto teki aikoinaan animoidun yritysvideon, jossa kerrotaan yhtiön tarkoituksesta
Tieto toteutti aikoinaan animoidun yritysvideon sekä sisäiseen, että ulkoiseen käyttöön. Video tehtiin osaksi yhtiön tarkoitusta ja olemassaolon oikeutusta, joka perustuu siihen, että yhtiö tuo hyötyjä yhteiskunnalle ja eri yrityksille. Tieto tuottaa monenlaista sisältöä liikkuvan kuvan alueella. Kevyemmän tuotannon esimerkkejä sisäisessä käytössä ovat tavallisesti webcastit, henkilöstön ajankohtaisten asioiden läpikäymiseksi, sekä pörssiyhtiöiden sijoittajille suunnatut webcastit. Hämäläinen lisää, että sisäinen tuotanto on myös monesti hyvin ajankohtaista asiaa yrityksen sisällä, tai mahdollisesti ulkopuolella jos on esimerkiksi suuria tapahtumia tai yrityskauppoja. Ulkoiset viestintävideot liittyvät suurempiin tuotantoprojekteihin, joissa halutaan luoda tarina. Tällöin projekteissa on useimmiten mukana ulkoinen kumppani.
Hämäläinen sanoo, että verkossa jaettavan tiedon tulisi olla hyödyllistä. Tieto haluaa kertoa tarinoita asioista jotka kiinnostavat, kuten yhtiön strategiasta. Toinen oleellinen asia videopuolella on ratkaisujen esittäminen. Jos onnistuu kertomaan tietotekniikan yleensä näkymättömistä ratkaisuista visuaalisesti, se on erittäin hyvä asia. Hämäläinen toteaa, että videon merkitys tulee kasvamaan, koska tietotulva kasvaa jatkuvasti. Tämän takia on tärkeää pystyä paketoimaan pieneen, lyhyeen otokseen tarina ja kertoa se nopeasti, sillä tavalla pystyy erottautumaan
Yritysvideoissa Tieto panostaa laatuun. Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikkapalveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita sekä yksityiselle että julkiselle sektorille. Yhtiön tuotekehitysliiketoiminta ja toimituskeskukset toimivat maailmanlaajuisesti. Tässä toimintaympäristössä myös videoviestinnältä vaaditaan paljon.
Tieto on sitoutunut kehittämään yrityksiä ja yhteiskuntaa tietotekniikan ja vahvan toimiala- ja asiakasymmärryksen avulla, sekä auttaa asiakkaitaan löytämään uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan muutoksessa. Me Tiedossa uskomme jatkuvaan kehittymiseen ja työmme tuloksiin.
Tieto on perustettu vuonna 1968, ja sen pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee noin 15 000 ammattilaista yli 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,8 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ OMX:ssä Helsingissä ja Tukholmassa.