Caverionin Päivi Alakuijala näkee viestinnän joka saralla videolla käyttömahdollisuuden
30.9.2013Pellervo Hämäläinen – Tieto: pystytkö paketoimaan tarinan lyhyeen otokseen?
22.10.2013Videoviestintätutkimuksen kolmannessa osassa kerrotaan kuinka vahvassa roolissa videoviestintä on Wärtsilässä. Viestintäjohtaja Atte Palomäki kertoo, että heillä kaikki julkaistavissa oleva videosisältö ladataan Youtubeen. Siellä videoita onkin Wärtsilällä haastatteluhetkellä yli 130 kappaletta ja niillä satojatuhansia katselukertoja.
Yritysvideot ovat Wärtsilällä tärkeässä roolissa tavoiteltaessa kohderyhmiä, joita ei muilla keinoin tavoiteta. Wärtsilällä on 18 000 ihmistä töissä eri puolilla maailmaa, joten videon käyttö sisäisessä viestinnässä on myös hyvin perusteltua. Viestinnässä Wärtsilä pyrkii ottamaan huomioon asiakkaan tarpeet monikanavaisesti.
Palomäki kertoo, että toistaiseksi Wärtsilä ei ole Instagramiin lähtenyt, mutta näkee että siellä voisi esittää esimerkiksi teasereita moottorihuollosta tai animaatioita teknologisista ratkaisuista. Lisäksi sinne voisi laittaa erilaisia henkilöstökilpailuja, joissa Wärtsilän oma väki voisi ottaa valokuvia tai videoita annetuista toimeksiannoista. Wärtsilä oli Suomen ensimmäinen yritys, joka julkisti asiakaslehtensä tablettimuodossa. Palomäki kertoo heidän olleen siihen todella tyytyväisiä ja näkee, että tulevaisuudessa tabletti käyttöliittymä yhä yleistyy.
Hyviä esimerkkejä asiakkaille jaettavista informaatioista ovat erilaiset tekniset julkaisut, sidosryhmälehdet ja youtube videot. Palomäki sanoo Wärtsilän pyrkivän siihen, että ensin materiaalia käytetään mahdollisesti kaupallisiin tarkoituksiin ja sen jälkeen se jaetaan tehokkaasti ilmaiseksi ja monikanavaisesti. Yritys pyrkii kertomaan tarinoita teknologiastaan, yhteiskuntavastuusta, sekä luomaan positiivista työnantaja mielikuvaa. Palomäki lisää, että eri kohderyhmille räätälöidään luonnollisesti se viesti.
Yritysvideot ovat Wärtsilällä tärkeässä roolissa tavoiteltaessa kohderyhmiä, joita ei muilla keinoin tavoiteta. Wärtsilällä on 18 000 ihmistä töissä eri puolilla maailmaa, joten videon käyttö sisäisessä viestinnässä on myös hyvin perusteltua.
Wärtsilä on kansainvälisesti johtava merenkulun ja energiamarkkinoiden voimaratkaisujen toimittaja, joka tukee asiakasyrityksiä tuotteiden koko elinkaaren ajan. Wärtsilä maksimoi alusten ja voimalaitosten ympäristötehokkuuden ja taloudellisuuden keskittymällä teknologisiin innovaatioihin ja kokonaishyötysuhteeseen.
Vuonna 2012 Wärtsilän liikevaihto oli 4.7 miljardia euroa ja henkilöstömäärä oli noin 18.900 henkeä. Yrityksellä on lähes 170 toimipistettä 70 maassa. Wärtsilän osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.