Nordic Investment Bank – rahoitusalan juhlavideo
26.1.2022Ramboll – EHS Compass -pilvipalvelun esittelyvideo
16.2.2022Tiktok on yksi tämän hetken ladatuimmista sovelluksista. Yhtiö on perustettu vuonna 2014 ja tunnettiin aiemmin nimellä Musical.ly. Parin viime vuoden ajan Tiktok on kasvattanut suosiotaan hurjasti ja tällä hetkellä sillä on yli miljardi kuukausittaista käyttäjää.
TikTokin toimintaperiaate
Tiivistettynä Tiktok on yhteisöllinen sovellus, jossa käyttäjät jakavat omia viihdyttäviä videoitaan. Videot perustuvat trendeihin, haasteisiin ja ilmiöihin. Suurin osa kanavan käyttäjistä on milleniaaleja ja z-sukupolven edustajia, mutta käyttäjäkunta laajenee koko ajan. Tiktok-videot ovat pystyformaatissa ja niiden pituus vaihtelee 15 sekunnista maksimissaan kolmeen minuuttiin. Tiktok on tehnyt sisällöntuotannon erittäin helpoksi. Videoita voi muokata esimerkiksi yrityksen brändiin sopivaksi erilaisin työkaluin. Keskimääräisesti Tiktokissa vietetään aikaa jopa 45 minuuttia kerrallaan. Sovelluksen koukuttavuus perustuu algoritmiin. Käyttäjälle tarjotaan juuri hänelle sopivia sisältöjä.
Tiktok on uusi kohtauspaikka brändeille ja kuluttajille
Millaiselle brändille Tiktok sitten sopii? Alustana Tiktok on toimiva mainoskanava erityisesti kuluttajabrändeille. Myös pienyritysten on mahdollisuus saada kustannustehokkaasti siellä näkyvyyttä. Lisäksi omaa asiantuntijabrändiä voi kasvattaa Tiktokin avulla. Sovellus mahdollistaa brändeille oivallisen tavan olla aidossa vuorovaikutuksessa yleisönsä kanssa ja päästä osaksi (some)kulttuuria. Yritys voi esitellä monipuolisesti brändiään, saada näkyvyyttä ja tunnettuutta, sitouttaa yleisöään ja luoda merkityksellisiä asiakassuhteita. Aktiivinen vuorovaikutus käyttäjien kanssa on osuva tapa esitellä brändin rennompi puoli. Keskusteluiden ja kommenttien kautta voidaan saada myös hyvin näkyvyyttä. Kommentteihin on mahdollista saada myös tykkäyksiä. Tykätyimmät kommentit nousevat kommenttiketjussa ylemmäksi ja saavat osakseen enemmän huomiota. Näin kommentin kirjoittanut brändi saa vaivihkaa lisää näkyvyyttä.
Mainostaminen TikTokissa
Mainostamista voidaan toteuttaa sovelluksessa kolmella eri tyylillä:
- Yrityksen oman Tiktok kanavan kautta, jossa luodaan omaa sisältöä seuraajille brändin tuotteista ja palveluista.
- Tiktokissa maksetun mainonnan avulla yritys voi tavoittaa laajasti uutta yleisöä. Etuna tällä hetkellä on, että alustana Tiktok on uusi ja hinnat vielä alhaalla verrattuna muuhun maksettuun mainontaan.
- Vaikuttajamarkkinointiin Tiktok on oivallinen kanava. Yritys voi tehdä kaupallisia yhteistöitä eri vaikuttajien kanssa. Vaikuttaja tuottaa omalle kanavalleen videoita yrityksen tuotteista ja palveluista. Tämä on myös hyvä tapa tutustuttaa yritys Tiktokin saloihin.
Lisäksi on hyvä ottaa käyttöön aktiivinen vuorovaikutus käyttäjien kanssa ja samalla esitellä brändin rennompi puoli. Keskusteluiden ja kommenttien kautta voidaan saada myös hyvin näkyvyyttä.
Maksettu mainonta
Tiktokissa on nykyään mahdollista ostaa mainostilaa samaan tyyliin kuin Facebookissa. Ostaminen tapahtuu mainostilin kautta Tiktok Ads Managerin kautta. Yritykseltä ei vaadita omaa Tiktok-tiliä mainosten ostamista varten. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että sisällön kannattaa olla Tiktokkiin sopivaa, eikä liian mainosmaista. Tällä hetkellä mainoksen pituus voi olla maksimissaan yhden minuutin mittainen. Käytettäviä maksetun mainonnan muotoja ovat muun muassa in feed -mainokset, jotka näkyvät muiden videoiden joukossa. Mainoksen erottaa sponsored-tägin avulla. Top view -mainos näkyy käyttäjälle ensimmäisenä videona, kun sovellus avataan. Kyseinen mainosmuoto on käytössä vain suurimmille asiakkaille. Sovellus tarjoaa lisäksi aktivoivaa mainontaa liidien keruu lomakkeiden kautta. Lomake aukeaa suoraaan Tiktokin sisällä ja sitä on mahdollista räätälöidä oman maun mukaan. Tämän artikkelin kirjoitushetkellä mainosbudjettia oli kulutettava minimissään 20 euroa vuorokaudessa eli kuukausitasolla noin 600 euroa.
Millaiset videot toimivat parhaiten Tiktokissa?
Mikäli yritys haluaa tukea omaa liiketoimintaasa Tiktokin avulla, on hyvä muistaa muutama nyrkkisääntö sisältöjen osalta. Aiemmin totesimme, että yritys voi näkyä Tiktokissa maksetun mainonnan avulla, yrityksen oman tilin tai vaikuttajien kautta. Videoiden tulee toki tukea yrityksen brändimielikuvaa, mutta olennaisinta on ymmärtää Tiktokille ominaisin sisältö. Videot voidaan kuvata muullakin kuin kännykällä ja loppusilauksen niihin tuovat sovelluksen ominainen graafinen tyyli. Videoiden ei tulisi erottua massasta varsinaisina mainoksina. Ajattelu kannattaa kääntää muihin asioihin, kuin yrityksen tuotteisiin ja palveluihin. Ajan myötä kuluttaja saadaan kiinnostumaan myös yrityksen tarjoamasta. On tärkeää asettaa tavoitteet kanavalle. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi tunnettuuden ja bränditietoisuuden lisääminen, myynnin lisääminen tai asiantuntijuuden vahvistaminen.
Tässä muutama vinkki:
- Videoista kannattaa tehdä viihdyttäviä. Katsojan mielenkiinto säilyy, kun videot ovat esimerkiksi hauskoja, opettavaisia, tarinallisia, koskettavia tai ajatuksia herätteleviä.
- Tiktok on muutakin kuin tanssivideoita. Erilaisia sisältötyyppejä ovat esimerkiksi erilaiset lip sync -videot, asiasisällöt, humoristiset videot, duetot, treenivideot, ja eläinvideot.
- Äänimaailma on Tiktokeissa erittäin tärkeä, joten sen suunnittelu ja valinta kannattaa tehdä huolella. Tiktok tarjoaa laajan valikoiman musiikkia ja muita ääniraitoja, jotka tukevat videon sanomaa. Yritystileillä on kuitenkin rajoituksia ääniraitojen käytön suhteen tekijänoikeuksien osalta.
- Tiktokin algoritmi lisää discover-syötteeseen trendaavia videoita ja haasteita. Trendien nopeatempoisuuden vuoksi niitä tulisi seurata aktiivisesti, jotta omat videot vastaavat Tiktokin nopeuteen. Se vaatii yritykseltä paljon resursseja ja nopeaa reagointia. Välttämättä ei kannatakaan lähteä ihan jokaiseen trendiin mukaan.
Sisällöt ja näkyvyys
Isojen massojen tavoittaminen myös mahdollista täysin orgaanisesti, mikäli video menee viraaliksi. Hyvällä tuurilla varsinaisia seuraajia ei tarvitse olla montaakaan, saadakseen valtavasti katseluita. Jokaisella videolla on vähintäänkin pieni mahdollisuus lähteä viraaliksi. Käytä käyttämällä sopivia hashtageja mahdollisuudet kasvavat. Hashtageilla merkitään videon aihealue ja esimerkiksi trendi, jota se kommentoi. Ideoita suosittuihin hastageihin saat helposti muilta käyttäjiltä. Sisältö ratkaisee ja siksi onkin hyvä muistaa yrityksen videostrategia myös Tiktokissa. Kaikki videot eivät toimi kaikilla alustoilla ja siksi videon tuleekin sopia valitun kanavan tyyliin. Esimerkiksi tv-mainos harvoin toimii Tiktokissa ja päin vastoin. Tiktokissa huomio tulee herättää heti ensimmäisillä sekunneilla, jottei käyttäjä swaippaa jo seuraavaan videoon. Myös yllätyksellisyyteen kannattaa panostaa. Mikäli Tiktok ei ole vielä sovelluksena tuttu, niin kannattaa ladata puhelimeen ja hypätä hetkeksi Tiktokin maailmaan. Varoituksena voidaan kuitenkin todeta, että sovellus on koukuttava!
Kiinnostuitko?
Kaipaatko apua videotuotantoon? Autamme mielellämme. Soita numeroon 010 83 83 600 tai täytä alla oleva lomake ja otamme sinuun yhteyttä.