Hyvää huomista -ohjelma tutuksi videoiden avulla
30.4.2021Webinaarit – vaihtoehtoinen tapa tavoittaa asiakkaasi etänä
30.4.2021Jyväskylän kaupungin kaupunkirakennepalvelut vastaa Jyväskylän kaupungin kaupunkisuunnittelusta ja maankäytöstä, liikenne- ja viheralueista sekä rakentamisesta ja ympäristöstä. Kaupunkirakennepalvelut pyrkii erityisesti ennakoivan viestinnän avulla tiedottamaankaupungin asukkaille esimerkiksi katukunnossapidon eri toimenpiteiden aikatauluista.
Tarve
Liikenne- ja viheralueiden palveluyksikön viestinnän tarpeeksi nousi animaatiovideot, joiden aihe-alueena on talvikunnossapito. Kaupungin katuverkkoon kuuluu 550 km ajoratoja ja 470 km kävely- ja pyöräväyliä. Aurattavien katujen määrä on suunnilleen sama, kuin matka Jyväskylästä Utsjoelle. Videoiden kohderyhmänä on Jyväskylän kaupungin asukkaat. Tavoitteena oli viestiä katujen aurausjärjestyksestä, sekä liikenneturvallisuudesta autoilijan ja pyöräilijän näkökulmasta. Aurakuskit haluttiin nostaa videoilla arjen sankareiksi, jotka tekevät tärkeää kunnossapitotyötä, kaupunkilaisten sujuvamman arjen hyväksi.
Animaatiot kestävät hyvin aikaa
Lopputuloksena viestinnän tarpeisiin syntyi kolme 2D-animaatiota, joiden avulla saadaan tiedotettua asukkaita katujen aurausjärjestyksestä, sekä aurakoneen kohtaamisesta liikenteessä autoilijan ja kevyen liikenteen väylällä liikkuvan näkökulmasta. ”Projekti eteni Smilen kanssa sujuvasti. Videot ovat olleet tosi tykättyjä ja visuaalisesti kivan näköisiä. Animaatiot ovat ajattomia,eikä niiden sisältö vanhene. Animaatioita on tarkoitus käyttää viestinnän tukena myös tulevina talvikausina” – Vuorovaikutussuunnittelija Kaisa Ristimella.
Positiivista palautetta aktiivisesta viestinnästä
Animaatiot on julkaistu Jyväskylän kaupunkiympäristön sekä Jyväskylän kaupungin sosiaalisen median kanavissa ja verkkosivuilla. Näkyvyyteen on käytetty myös maksettua mainontaa. ”Olemme panostaneet videoihin, joten on myös tärkeää, että ne saavat yleisöä ja näkyvyyttä mahdollisimman tehokkaasti. Kevyen liikenteen videosta on pyörinyt kampanja ja nyt, kun kevät tulee ja alkaa hiekan poisto, niin muistutus työkoneiden liikkumisesta liikenteessä on hyvin ajankohtainen asia.”
Aktiivisen viestinnän avulla on pystytty ennakoimaan nopeasti haastavissakin tilanteissa muun muassa talvikautena. ”On tärkeää, että asukkaat tietävät lumimyrskyn tullessa, että toimenpiteitä tehdään kentällä jatkuvasti ja auraukset toteutetaan lähtö- ja toimenpiderajojen puitteissa. Tärkeää on, että asukkaat tietävät meidän valmistautuneen ja ennakoivan alkavia lumisateita. Ennakoivalla viestinnällä pidämme itsemme näkyvillä ja muistutamme kuntalaisia säännöllisin väliajoin niin kunnossapidon toimenpiteisiin, kuntalaisten omiin kunnossapitovastuisiin sekä liikenneturvallisuuteen liittyvistä asioista. Lisäksi olemme saaneet paikallismediat mukaan tukemaan viestintäämme. Tästä on tullut positiivista palautetta, niin kuntalaisilta, kuin kunnallispoliitikoiltakin. Sekä viestinnän että kentällä tehtävien talvikunnossapitotoimenpiteiden ennakoinnissa haastavaa on se, että keliennuste voi muuttua vaikka yhdessä yössä. Kentällä toimivahenkilöstömme pyrkii tekemään ennakoivia kunnossapidollisia toimenpiteitä, mutta lopulliset toimenpiteet riippuvat kuitenkin aina kelistä.”
Kiinnostuitko?
Kaipaatko apua animaation suunnitteluun ja tuotantoon? Autamme mielellämme. Soita numeroon 010 83 83 600 tai täytä alla oleva lomake ja otamme sinuun yhteyttä.