Susanna Kinnari – Terveystalo: Videolla voi kertoa paljon lyhyessä ajassa
23.4.2015Miksi kukaan ei katso yritysvideotasi ja kuinka korjata asia?
18.5.2015Hyvä sisältö – anna syy katsoa video
YouTubeen ladataan joka minuutti 300 tuntia videota, jonka joukosta juuri sinun pitäisi erottua. Anna siis katsojillesi jotain, mitä he eivät muualta saa. Älä ainostaan mainosta itseäsi ja puhu itsestäsi, se ei kiinnosta ketään. Anna katsojille tietoa, ajateltavaa tai huvia.
Vinkki: Tee asiakkailtasi tulleista kysymyksistä videoita ja lähetä heille linkit videoihin uutiskirjeissä.
Tee videostasi helposti löydettävä
Videosisällön pitää olla helposti löydettävissä. Selvitä, millä sanoilla potentiaalisen yleisösi etsii sisältöäsi. Hakusanojen tutkimisessa auttaa esimerkiksi Google Trends tai Google Adwords Keyword Planner. Hakukoneoptimoi videosi otsikko, kuvaus, tagit ja kaikki muu videoon liittyvä teksti ja videollasi on paremmat mahdollisuudet menestyä hakutuloksissa.
Vinkki: Parantaaksesi videosi hakukonesijoitusta, lisää videosi avainsana heti otsikon ensimmäiseksi sanaksi.
Kiinnitä huomiota videon thumbnailiin
Videosi thumbnail-kuva saattaa olla se, minkä perusteella katsoja päättää katsooko videon vai ei. Valitse siis YouTubessa itse thumbnail-kuva videollesi. YouTuben automaattisesti ehdottamat kuvat eivät yleensä ole parhaita mahdollisia. Valitse kuva, joka herättää tavoittelemiesi katsojien huomion.
Vinkki: Ihminen thumbnail-kuvassa toimii yleensä paremmin kuin tuote. Ihmisten katse hakeutuu luontaisesti kasvoihin.
Herätä voimakkaita tunteita
Jos tavoitteesi on, että seuraavasta videostasi tulee viraali-ilmiö, tulee sen tehdä yksi asia: herättää voimakkaita tunteita. Paino sanalla “voimakkaita”. Jos videosi saa katsojan vain naurahtamaan tai hieman inspiroitumaan, hän tuskin klikkaa jaa-nappulaa. Jotta jakokynnys ylittyy, on sisällön oltava ällistyttävää. Ällistyttävän hauskaa, häiritsevää, innostavaa tai loukkaavaa.
Vinkki: Saadaksesi aikaan positiivisen ostopäätöksen videolla, aloita tunteella, jatka logiikalla ja päätä tunteella.
Promoa videota
Video ei yleesä myy itse itseään. Sosiaalinen media on täydellinen videoiden promoamiseen ja levittämiseen. Jaa videosi Facebookissa, Twitterissä ja Pinterestissä. Julkaise video yrityksesi blogissa ja uutiskirjeessä. Kun videosi löytyy monesta paikasta, Google päättelee, että se on merkityksellinen ja suosittu. Näin videosi sijoittuu korkeammalle YouTuben ja Googlen hakutuloksissa.
Vinkki: Lisää sähköpostiallekirjoitukseesi linkki videoon.
Lataa tästä klikkaamalla itsellesi infografiikka ”Näin saat lisää katsojia videoillesi”