Cutrin – Brand film
7.4.2015Näin saat katsojia videoillesi
13.5.2015Terveystalon viestintäjohtajan Susanna Kinnarin mielestä yksi videon suurimmista eduista on, että sen avulla voi kertoa lyhyessä ajassa paljon enemmän kuin esimerkiksi kirjoitetussa tekstissä. Runsaasti videota hyödyntävän Terveystalon toimitusjohtajakin pitää videoblogia.
Terveystalo on Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys. Sillä on laajin toimipaikka- ja osaajaverkosto sekä laajin palvelutarjonta. Terveystalo hyödyntää videota sekä sisäisessä että ulkoisessa markkinoinnissa ja viestinnässä.
”Tuotamme intrassa julkaistavaa Terveystalon sisäistä uutislähetystä, joka on todella katsottu. Käytämme paljon videota myös koulutus- ja perehdytystarkoituksiin”, kertoo viestintäjohtaja Susanna Kinnari esimerkkejä Terveystalon sisäisestä videon hyödyntämisestä.
Ulkoisesti Terveystalo käyttää videota paljon b-to-b-puolelle suuntautuvassa viestinnässä ja markkinoinnissa.
”Olemme tehneet videomuotoisia asiakasreferenssejä, joita asiakkaat ovat kovasti toivoneet ja joita käydään paljon katsomassa verkkosivuillamme”, Kinnari kertoo.
”Parhaillaan olemme tuottamassa terveystietoiskutyyppisiä videoita kaikkien katsottavaksi.”
Terveystalolla on kaikessa viestinnässä tavoitteena sisällön laaja hyväksikäyttö ja monimuotoisuus.
”Kun päätämme jostain aiheesta tai teemasta tehdä sisältöä, pyrimme tekemään sitä kaikkiin eri kanaviin ja mahdollisimman monimuotoisesti”, sanoo Kinnari.
Esimerkkinä onnistuneesta videon hyödyntämisestä Kinnari mainitsee Terveystalon Lääkäripäiville toteutetut videosisällöt.
”Järjestämme joka vuosi Terveystalon omat Lääkäripäivät. Lääkäripäivät ovat kaksipäiväinen koulutustapahtuma johon kutsumme kaikki Terveystalon lääkärit. Viime vuoden Lääkäripäiville teimme erilaisista aiheista videoita, jotka johdattelivat päivää eteenpäin. Näiden videoiden avulla saimme tavallista enemmän ihmisiä ääneen eri teemojen osalta”, Kinnari kertoo.
Kun Terveystalossa tehdään videoita jotain tiettyä tarkoitusta varten, mietitään aina soveltuisivatko ne muuhunkin käyttöön.
”Kun tuotamme videoita vaikkapa sisäiseen tarkoitukseen, mietimme, että syntyisikö samasta materiaalista leikattu versio myöskin ulkoiseen käyttöön. Esimerkiksi viime vuoden vuosikatsauksesta meillä on tulossa myös verkkoversio, johon tulemme linkittämään erilaisia videopätkiä. Suurin osa näistä videoista on alun perin tehty johonkin muuhun tarkoitukseen viime vuoden aikana. Näistä videoista on sitten valittu vuosikatsauksen teemaan ja tyyliin sopivia pätkiä katsaukseen linkitettäväksi.
Susanna Kinnari kertoo, että Terveystalon toimitusjohtaja pitää videoblogia.
”Toimitusjohtajamme on hyvin karismaattinen esiintyjä ja saa persoonansa paremmin esiin videolla kuin esimerkiksi kirjoitetussa tekstissä.”
Kinnari on iloinen siitä, että videoviestintä lisääntyy.
”Tunteen ja inhimillisyyden välittämisessä video toimii ihan toisella tavalla kuin vaikkapa pelkkä valokuva ja teksti.”