Toimittaminen asiakkaalle
7.4.2015Cutrin – Brand film
7.4.2015Kuvattaessa syntyy videon visuaalinen sisältö, mutta värimäärittelyssä se nostetaan täysin uudelle tasolle. Kun video on editoitu ja kaikki ovat kokonaisuuten tyytyväisiä, aloitetaan työskentely värien kanssa. Värikorjailun ja -määrittelyn kautta video saa yhtenäisen ja tasapainoisen lopullisen ilmeensä.
Värikorjailujen tekemiseen liittyvät seuraavat tehtävät:
– Videokuvan ”kehittäminen” RAW-formaatista
– Yli- tai alivalotuksen korjaaminen
– Valkotasapainon korjaaminen
– Lähtöasetukset mustalle, valkoiselle ja gammalle
– Ylimääräisen kohinan poistaminen (mikäli on kuvattu korkeilla ISO-arvoilla)
– Kontrastin kasvattaminen (mikäli on kuvattu esim. LOG-profiililla)
Tästä ensimmäisestä kierroksesta käytetään englanninkielistä nimeä primary color correction tai first pass. Kun kuvaan liittyvät ongelmat on korjattu on aika tehdä värimäärittely. Siihen liittyvät seuraavat tehtävät:
– Johdatellaan katsojan silmää: erilaisilla maskeilla on mahdollista himmentää tai korostaa elementtejä kuvasta, riippuen siitä, mihin katsojan halutaan kussakin otoksessa katsovan
– Poistetaan häiritsevät elementit: esimerkiksi pinkki juomapullo taustalla saattaa pilata muuten harmoonisen kuvakokonaisuuden
– Otosten yhteen sovittaminen: huolehditaan, että kuvasta toiseen siirryttäessä tunnelma ei muutu
– Luodaan videon visuaalinen ulokoasu: kuvan stailauksella voidaan luoda vaikutelma unesta, kuumasta päivästä ja jopa tietystä kaupungista
Kaikki videot eivät vaadi värimäärittelyä, mutta jokaiselle olisi syytä tehdä jonkinlainen värikorjailu. Olennaista on säilyttää esimerkiksi ihonvärit yhdenmukaisia läpi videon. Yksinkertaisimmissakin editointiohjelmissa on jonkinlaiset työkalut tämän tekemiseen, mutta ammattilaiset käyttävät tähän työhön erikoistuneita ohjelmistoja. Yksi ammattilaisten yleisimmin käyttämä värimäärittelyohjelma, jonka lite-versio on täysin ilmainen, on DaVinci Resolve.