5 tapaa käyttää videota sisältömarkkinoinnissa
6.3.2015Konseptointi
6.4.2015Kysyimme Sanoma Media Finlandin viestintäjohtaja Hanna Johteelta onko hänellä vinkkiä, miten organisaatio saa katsojia videoilleen. Johteen mukaan katsojamäärät ratkaisee lopulta laadukas ja kiinnostava sisältö. Katso haastattelusta lisää Johteen ajatuksia videoviestinnästä.
Sanoma on media- ja sisältötalo, jonka viestintäyksiköt tekevät viestintää sekä itse sisällöistä että näiden sisältöjen tekemisestä. Oman lisänsä Sanoman viestinnän toiminnalle antaa se, että viestinnän sisäiset kohderyhmät ovat tiedostavampia ja kriittisempiä kuin monessa muussa yrityksessä. ”He ovat median ammattilaisia ja osaavat lukea mediaa ja viestintää”, sanoo Sanoma Media Finlandin viestintäjohtaja Hanna Johde.
Hanna Johde ei pidä aihetta määrittävänä tekijänä videon tekemiselle. ”Enemmänkin kyse on formaatista. Siitä, että tehdään sekä fiiniä ja viimeisteltyä että nopeea ja kerralla purkkiin -tyyppistä materiaalia”, Johde toteaa.
Esimerkkinä kiinnostavasta tavasta hyödyntää videota Johde ottaa esille Sanoman aikakauslehtien kevyesti ja helposti toteutetut videot. ”Aikakauslehtitoimitukset tekevät juttujen oheen muun muassa lyhyitä opastusvideoita ja muita kevyitä pätkiä. Nämä videot ovat mielestäni hauska tapa rikastaa perinteistä kerrontaa”, sanoo Johde.
Johteen mielestä ainoa oikea ja mahdollinen keino saada katsojia videoille on sisällön laatu ja kiinnostavuus.
Sanoma Media Finland käyttää videota kaikissa mahdollisissa digitaalisissa kanavissa. ”Hyödynnämme videota muun muassa verkkosivuilla, intrassa, uutiskirjeissä ja erilaisissa presentaatioissa. Kaikissa kanavissa missä videon käyttö on mahdollista”, Johde kertoo.
Johteen mielestä videot sopivat parhaiten viestintä- ja markkinointitarpeisiin, missä asiat halutaan tuoda ihmistä lähelle ja halutaan, että ihminen antaa asialle kasvot.