Vilhelmiina Wahlbeck – DNA: Videoviestinnässä pitää uskaltaa olla rohkea
4.12.2014Lokakuun katsotuimmat mainokset YouTubessa – Ja miksi ne olivat katsotuimmat
5.12.2014Teimme keväällä 2014 Kemianteollisuuden Innovaatiopalkinnosta promootiovideon sekä esittelyvideot neljästä palkintoehdokkaasta. Videoiden tavoitteena oli saada näkyvyyttää palkinnolle ja palkintoehdokkaille.
Tarve
Kemianteollisuus ry on Suomessa toimivan kemianteollisuuden edunvalvontajärjestö. Järjestö edistää yli 400 jäsenyrityksensä kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä.
Kemianteollisuus palkitsee alan toimijoita joka toinen vuosi jaettavalla, 20 000 euron suuruisella Innovaatiopalkinnolla. Kemianteollisuuden Innovaatiopalkinnon tarkoituksena on kannustaa yrityksissä, yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa toimivia tutkimus- ja tuotekehitysryhmiä uusien kemiallisten tuotteiden ja palveluiden luomiseen.
Kemianteollisuus ry halusi saada promovideon avulla näkyvyyttä innovaatiopalkintokilpailulle eri viestintäkanavissa (verkko, some, tapahtumat), jotta mahdollisimman moni hakisi palkintoa nyt ja tulevaisuudessa.
Lisäksi Kemianteollisuus halusi herättää ennakkokohinaa ja mielenkiintoa vuoden 2014 neljää innovaatiopalkinnon finalistia kohtaan ehdokasvideoilla, joista voittajat valittiin palkinnonjakotilaisuudessa.
Ratkaisu
Teimme keväällä 2014 Kemianteollisuudelle Innovaatiopalkinnon neljästä finalistiehdokkaasta esittelyvideot. Videoilla ehdokkaat kertovat kehittämänsä innovaation synnystä, sen hyödyistä ja kaupallisesta potentiaalista.
Kemianteollisuus hyödynsi finalistivideoita osana kilpailun ennakkomarkkinointia. Voittajat valittiin finalistivideoiden joukosta Teemafoorumi-tilaisuudessa, jossa heidät myös palkittiin.
”Jaoimme videoita ahkerasti myös sosiaalisessa mediassa sekä ennen ja että jälkeen palkinnon jaon. Videot toivat erittäin hyvän lisän etenkin tiedottamiseen”, kertoo Kemianteollisuuden verkkoviestinnän asiantuntija Anna Huovinen.
Neljän ehdokasvideon lisäksi toteutettiin Innovaatiopalkinnon promootiovideo. Reilun kahden minuutin mittaisessa videossa kerrotaan lyhyesti Innovaatiopalkinnosta, mitä keksintöjä tai innovaatioita etsitään ja miten sitä voi hakea. Lisäksi videossa esitellään aikaisempien vuosien voittajia. Videon tarkoitus on houkutella kemian alan yrityksiä, yliopistoja, tutkimuslaitoksia sekäi alan oppilaitoksissa toimivia tutkijoita hakemaan palkintoa keksinnöilleen ja oivalluksilleen.
“Ehdokasvideoita on ollut kätevää jakaa palkinnonjaon jälkeenkin, koska ne ovat konkreettisia ja positiivisia esimerkkejä kemian alan ratkaisuista. Asiantuntijamme voivat hyödyntää videoita myös omassa työssään, kuten mukana olleet yrityksetkin.”, sanoo Huovinen.
Tulokset
“Videoista saamamme palaute on ollut positiivista. Monet preferoivat videota tekstin sijaan. Video mahdollistaa monimutkaisten asioiden esittämisen helposti sulatettavalla ja mielenkiintoisella tavalla”, Huovinen sanoo.
Myös Kemianteollisuus on tyytyväinen videoihin ja yhteistyöhön Smilen kanssa.
“Videoiden toteutus oli suhteellisen vaivatonta tilaajan näkökulmasta, sillä kaikki meni mutkattomasti eikä projekti työllistänyt meitä liian paljon. Videoista on tullut positiivista palautetta ja niitä on hyödynnetty eri kanavissa. Olemme olleet tyytyväisiä videoiden ilmeeseen, leikkaukseen ja niiden pituuteen. Teimme innovaatiovideoille myös oman kanavan YouTubeen”, toteaa Huovinen.
Vuoden 2014 Innovaatiopalkinto on jo jaettu, mutta videoille on silti käyttöä.
“Jaoimme finalistivideoita kilpailun jälkeen mm. somessa, mutta videoita on mahdollista hyödyntää myös tapahtumien tai sidosryhmätilaisuuksien yhteydessä, koska ne ovat käytännönläheisiä esimerkkejä ideoista jotka toteutuessaan parantavat ihmisten elämänlaatua.” kertoo Huovinen.
Myös seuraavan Innovaatiopalkinnon hakuajan lähestyessä myös promootiovideoille on käyttöä.
“Vuoden 2016 Innovaatiopalkinnon hakuaika alkaa ensi vuonna. Promootiovideota on tarkoitus käyttää kilpailun ennakkomarkkinoinnissa ja kannustaa mahdollisimman monia hakemaan.”
Kaikki innovaatiopalkintovideot löytyvät YouTubesta osoitteessa:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL_5feplCwMX4nR_0VrzV5mP33FPalfRBo