5 syytä kertoa yritystarina videolla – Osa 1/5
13.11.2014Vilhelmiina Wahlbeck – DNA: Videoviestinnässä pitää uskaltaa olla rohkea
4.12.2014Ihmiset rakastavat tarinoita. Suosimme enemmän tarinaa kuin tervettä järkeä. Miksi? Koska hyvä tarina tuottaa aivoissa dopamiinipiikiin. Samanlaisen mielihyvän tunteen voi aiheuttaa vaikkapa makea leivos, pari lasia viiniä tai juoksulenkki. Sanotaakin, että tarinat ovat ihmisen vanhin riippuvuus.
Tarinat koskettavat ihmistä ja jäävät mieleen. Ne koukuttavat meitä katsomaan, kuinka tarinassa käy. Kun olimme pieniä, tarinat opettivat meille varovaisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Sama kaava toimii nyt vanhempanakin. Tarinoiden aikaansaamat tunteet auttavat meitä jäsentämään ja muistamaan tietoa paremmin kuin mikään faktaluettelo.
Tarinat rakentavat yritysidentiteettiä ja auttavat tekemään abstrakteista asioista helpommin ymmärrettäviä. Esimerkiksi yrityksen johtavat ajatukset saattavat tuntua hyvinkin kaukaisilta, mutta tarinoiden ja yhteisten keskustelujen kautta ne muuttuvat merkityksellisiksi sekä helpommin ymmärrettäviksi.
Vielä kun tarinaan yhdistää liikkuvaa kuvaa, on huomio ja muistijälki taattu.