Mokaamisen tehokurssi
21.5.20145 syytä kertoa yritystarina videolla – Osa 5/5
13.11.2014Viestintäjohtaja Jyrki Antikainen kertoo, että LähiTapiolan videoviestinnän keskeinen tavoite on pelkistää viestintää. ”Toimialaamme pidetään viestinnällisesti aika monimutkaisena. Video pakottaa pelkistämään sanoman sellaiseen muotoon, että asiakkaat ymmärtävät ja vastaanottavat sen paremmin.”
LähiTapiolalla on noin miljoona vakuutusasiakasta, joiden huolenpidossa viestinnällä on tärkeä rooli. LähiTapiola käyttää videota monipuolisesti sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä. Videota käytetään muun muassa koulutukseen, uutisten viestimiseen ja sisäisistä tapahtumista kertomiseen. Ulkoiseen käyttöön on tehty videoita LähiTapiolan historista, vahinkoja ennaltaehkäiseviä tietoiskumaisia videoita sekä uutiskirjesisältöjä videomuodossa.
LähiTapiolan viestintä perustuu monikanavastrategiaan. Yhtiö lakkautti vuonna 2010 paperiset asiakaslehdet ja on sen jälkeen rakentanut systemaattisesti sisältöön perustuvaa monikanavaviestintää, jossa tekstit, videot ja kuvat ovat yhdessä korissa. Tätä sisältöä LähiTapiola jakaa sosiaalisen median, verkkolehtien sekä maksettujen kanavien kautta.
Esimerkkinä onnistuneesta videon hyödyntämisesta Jyrki Antikainen nostaa esille LähiTapiolan liikennevalistusvideot. Yhdellä videolla on parhaimmillaan ollut 20 000 katsojaa YouTubessa.
Organisaatioille, jotka miettivät miten videoille saa katsojia, Antikainen antaa kolme vinkkiä: Videon kesto ei saa olla liian pitkä, videolla pitää olla yksi selkeä viesti ja huumoria mukaan.
Antikaisen mielestä videot sopivat erittäin hyvin neuvontaan ja opastamiseen. Esimerkiksi vahinkotapahtuma pystytään kuvaamaan paljon paremmin videon keinoin kuin pelkällä tekstillä.