Säästöpankki: Monta unelmaa
21.2.2017Video osana yrityksen strategiaa
22.2.2017Haastattelimme Vaasan Yliopiston markkinointitarpeisiin ylipiston alumneja, eli yliopistossa aiemmin opiskelleita henkilöitä. Haastattelujen pohjalta koostettiin viisi testimoniaalivideota, yksi jokaisesta koulutushaarasta ja yksi kaiken kokoava fiilisvideo. Tiina Ramsila ja Satu Aaltonen Vaasan Yliopiston viestinnästä vastasivat muutamaan kysymykseen tuotantoon liittyen:
Mihin tarpeeseen videonne teetettiin?
Videot tehtiin Vaasan yliopiston hakijamarkkinointiin, mutta taustalla oli ajatus, että videoita voisi hyödyntää myös vaikka alumnitoiminnassa. Hakijamarkkinoinnissa haluamme olla siellä, missä kohderyhmämmekin eli 17–23-vuotiaat nuoret. Parhaiten heidät tavoittaa yhä enemmän videoilla sosiaalisessa mediassa. Kampanjassamme halusimme näyttää hakijoille, mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja siksi valitsimme videotarinat meiltä valmistuneista eli alumneista.
Miten projekti eteni Smilen kanssa ja millaista kansamme oli työskennellä?
Valitsimme Smilen, koska halusimme kuvata videot Helsingissä. Me yliopistolla teimme haastattelurungon ja hoidimme alumnit paikalle, Smile hankki kuvauspaikan ja tarjoilut ja hoiti kuvauksen. Esitimme Smilelle ajatuksen, että Vaasan yliopistosta valmistuneet kaveriporukat kokoontuvat Helsinkiin (jossa monet heistä nykyisin asuvat) ja istuvat iltaa yhdessä. Aluksi huoletti, millaisia videoista tulee ja miten käytännön järjestelyt hoituvat, koska me olemme Vaasassa. Yhteydenpito Smilen kanssa oli kuitenkin vaivatonta ja tiivistä välimatkasta huolimatta. Ensimmäisen kuvauskeikan jälkeen saimme nähdä materiaalia ja antaa palautetta, mikä oli ihan loistavaa. Smile otti vastaan ja ymmärsi palautteemme täydellisesti, ja oli kuin he olisivat lukeneet ajatuksemme. Välillä ehdotimme toista ratkaisua, mutta Smilellä oli videotuotannosta loistava ja asiantunteva kokonaisnäkemys ja he saivat meidätkin ymmärtämään. Palaute toimi siis mielestämme kumpaakin suuntaan hyvin, ja tuli fiilis, että videoita tehdään yhdessä.
Millainen kokonaisuudesta mielestänne tuli lopputuloksena?
Lopputulos kolmesta kuvakeikasta oli mahtava, vaikka haasteena oli myös tiukka aikataulu. Haastattelusta ei tullut haastattelu, vaan kaveriporukan keskustelu/kokoontuminen, kuten halusimmekin. Teimme viiden videon sarjan, jossa yksi video on päävideo ja loput alakohtaisia. Videot tunnistaa samaksi sarjaksi, mutta jokainen video tuo jotakin uutta. Pidimme todella paljon Smilen teknisistä/tuotannollisista ratkaisuista, ja pohdimme tekevämme samalla konseptilla lisää videoita tulevaisuudessa.
Millaista palautetta olette kokonaisuudesta saaneet?
Olemme saaneet loistavaa palautetta henkilöstöltä ja sosiaalisessa mediassa ja itsekin olemme yhä täysin haltioissamme. Yksi kuvattavistakin totesi, että uskomattoman hienon videon saitte yhden haastattelun perusteella.
Kiinnostuitko?
Kaipaatko apua videotuotantoon? Autamme mielellämme. Soita numeroon 010 83 83 600 tai täytä alla oleva lomake ja otamme sinuun yhteyttä.