Eduskunta – Brand film
9.6.2013Caverionin Päivi Alakuijala näkee viestinnän joka saralla videolla käyttömahdollisuuden
30.9.2013Videoblogimme tiimoilta alkaa videoviestintätutkimus, jossa haastattelemme organisaatio- ja yritysviestinnän päättäjiä. Ensimmäisessä osassa haastattelimme Neste Oilin viestintä-, markkinointi- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Osmo Kammosta. Heidän pyrkimyksenään on viestiä mahdollisimman monessa kanavassa ja elävä kuva on tullut vahvasti toimintaan mukaan. Kysyimme Kammoselta myös miten Neste Oilissa mahdollistetaan asiakkaiden positiivisten kokemusten kertominen eteenpäin. Katso videosta mitä Neste Oilissa videoviestintäasioista ajatellaan.
Neste Oilissa tehdään paljon kevyttä videotuotantoa sisäisen viestinnän tarpeisiin. Yritysvideoissa on monesti ulkopuolinen toteuttaja. Instagramvideoiden Kammonen näkee mahdollistavan Neste Oilin tekemän tutkimustyön eteenpäin kertomisen. Toisaalta he toivoisivat pääsevänsä Instagramin kautta kertomaan asiakkaiden käyttökokemuksista heidän tuotteisiinsa liittyen. Neste Oil pyrkii jakamaan positiivista kokemusta käyttäen perinteisiä viestinnänvälineitä ja enemmän erilaisia verkkomedian ratkaisuja.
Neste Oil käyttää paljon videota hyväkseen sisäisessä käytössä, joka on kevyempää tuotantoa, kuten tapahtumia strategiaan liittyen tai tsemppivideoita. Jälkimmäisessä jokin teema nostetaan tärkeäksi ja sitä lähdetään ajamaan eteenpäin koko organisaatiossa. Yritysesittelyvideot on taas tehtävä huolellisemmin ja perusteellisemmin. Kammonen kertoo yrityksen viestinnän ja markkinoinnin kehityksen olevan verkon monipuolisempaa käyttöä. Tällä hetkellä on käynnissä Neste Oilin verkkosivujen uudistaminen, joka mahdollistaa esimerkiksi paremman mobiilikäytön.
Kammonen uskoo, että videolla on tärkeö rooli esimiesviestinnässä. Sisäisessä käytössä erityisesti se, kun toimitusjohtaja haluaa kertoa jonkun asian organisaatiolle. Tiedotustilaisuuksia ja sijoittajille tarkoitettuja tilaisuuksia jaetaan suorana, ja niitä on mahdollisuus katsoa myöhemminkin nauhalta. On tärkeää saada mahdollisuus nähdä tieto juuri sellaisena kuin se on esitetty.
Katso video ja kuule lisää aiheesta.
Neste Oil on korkealaatuisiin puhtaamman liikenteen polttoaineisiin keskittyvä jalostus- ja markkinointiyhtiö, joka valmistaa kaikkia tärkeimpiä öljytuotteita. Yhtiö on myös maailman johtava uusiutuvista raaka-aineista valmistetun dieselin toimittaja. Neste Oilin liikevaihto vuonna 2012 oli 17,9 miljardia euroa, ja sen palveluksessa työskentelee noin 5 000 henkilöä. Neste Oilin osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.