BusinessOulu – Startup -animaatiosarja
12.1.2021Haastatteluvideo
8.2.2021Facebook julkaisi oman 360-ominaisuuden pian YouTuben jälkeen ja samaa ominaisuutta voi käyttää nykyisin myös esimerkiksi Snapchatissa. 360-video on vielä nuori teknologia, johon tuotettavat sisällöt kehittyvät koko ajan. Myös kamerateknologia kehittyy, joten koko ajan on tarjolla valmiimpia ja parempia ratkaisuja sisällön tuottamiseen. Siinä missä teknologian alkuaikoina yleisöä osallistettiin erilaisten tekstikylttien bongaamiseen videosta, tällä hetkellä tuotetaan jo paljon innovatiivisempia sisältöjä. 360-video ei ole ratkaisu kaikkeen kerrontaa, niin kuin ei perinteinenkään video, mutta se tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia osallistamiseen ja elämysten tarjoamiseen. Pelkästä panoraama-valokuvasta 360°-video eroaa kerronnallisella ulottuvuudella. Tunnelman välittämisen lisäksi 360-videossa on mahdollista esittää kiinnostavia tapahtumasarjoja.
Teknologia
360-video vaatii katsojaltaan enemmän interaktiota, kuin perinteinen video. Se myös tarjoaa enemmän mahdollisuuksia. 360-video ei ole sama kuin virtuaalitodellisuus, mutta 360-videoita voi katsoa samanlaisilla laseilla. 360-videoissa katsoja ei voi liikuttaa videon kokijaa, kuten peleissä, vaan liikkuminen perustuu videokuvaan. Kun YouTube lanseerasi ominaisuuden vuonna 2015, pöhinä aiheen ympärillä alkoi välittömästi. Sisältöä alkoi syntyä ja parhaimmillaan uutuuden viehätys siivitti suuriinkin katsojalukuihin.
Ulottuvuudet
360-videoita voidaan tuottaa ja katsoa reaaliajassa eli live-videoina. Streamaus tapahtuu 360-kameran mukana tulevan ohjemiston ja esimerkiksi ilmaisen Open Broadcaster Software -ohjelman vuorovaikutuksella suoraan Youtube-alustalle.
360-videoon on mahdollista sisällyttää pelillisyyttä, joka perinteisestä videosta puuttuu. Verrattuna konsoli- ja tietokonepeleihin, 360-video on edelleen pääosin lineaarista, eli sillä on alku ja loppu, ja se katsotaan yhtenä pötkönä. Idea on tärkein. Esimerkiksi BMW löysi taannoin hyvän keinon katsojien aktivoimiseen. Eyes On Gigi-kampanjassa Gigi Hadid menee henkilöauton kyytiin. Ennen kuin katsoja huomaakaan, liikkeessä on viisi täysin identtistä autoa. Tämän jälkeen katsojan tulee käännellä kameran suuntaa ja seurata autojen liikkeitä. Tarkoitus on yrittää säilyttää mielessä minkä auton kyydissä Hadid on. Vastauksen voi käydä katsomassa kampanjan verkkosivulta. Myös kotimainen Supercell on luonut menestyksekkäitä 360-animaatioita Clash of Clans -pelistään. Animaatioissa katsoja viedään pelin sisälle taistelutantereelle kokemaan vihollisen hyökkäys. Varsinaisessa pelissä kuvakulma on isometrinen ja huomattavasti etäisempi, joten 360-video tarjoaa immersiivisen elämyksen pelin faneille.
Käyttötarkoitus
Dramaturgisesti 360-videon suhde termiin Mise-en-scène eli näyttämöllepanoon on kiinnostava. Asiat tapahtuvat kameran ympärillä, kameralla ei seurata kohteita, vaan kohteet ympärillä liikkuvat suhteessa kameraan. Käsikirjoitettu 360°-video sopii erittäin hyvin tarinalliseen kerrontaan, tilojen esittelyyn, fiilisten välittämiseen ja erilaisten vauhtilajijen kuvauksiin. Hieman haasteellisempaa on esittää informatiivista tai katsojan tarkkuutta vaativaa sisältöä, sillä katsojan huomion siirtäminen yksittäisiin asioihin vie aina osan virtuaalimaailman vapaudesta. Kaikkeen löytyy kuitenkin ratkaisuja ja yksi paljon käytetty keino on erilaiset graafisen upotukset kuvapinnassa. Monesti varsinaiset tekniset toteutukset ovat staattisia, eli kamera on paikallaan tilassa ja kameran ympärillä tapahtuu asioita. Kamera on myös mahdollista laittaa liikkumaan, ja tämä tuo kerrontaa uusia sävyjä. Ongelma on katsojalle helposti tuleva huono olo, mikäli katsottu videosisältö ei vastaa korvan tasapainoelimen aistimuksia. Esimerkiksi kameran stabilointiin on syytä panostaa, kuten myös kameran liikkeen ja katsojan katsomissuunnan yhteispeliin. Pelkästä panoraama-valokuvasta 360°-video eroaa kerronnallisella ulottuvuudella. Videokuvassa on hyvä aina tapahtua jotain kiinnostavaa.
Sisältöjen suunnittelu
360°-videosisältöjen suunnittelu lähtee liikkeelle tarpeen määrittelystä. Mitä halutaan kertoa ja miten 360°-video voisi tässä tapauksessa tuoda kerrontaan lisää. Pelkän teknisen ja staattisen kameratoteutuksen sijaan on mahdollista hyödyntää näyttelijöitä, grafiikkaa ja toiminnallisuuksia. Tehdään 360°-videosisällöstäsi niin kiinnostavaa, että yleisösi viihtyy sen parissa pitkään!
Yllä Haaga-Helia AMK:n Gastro-messuille teettämä 360-videosisältö. Videolla esitellään tarjontaa niin oppilaille kuin yrityksillekin. Videon katselu onnistuu parhaiten 360-silmikolla tai 360-projisointina seinälle.
Kiinnostuitko?
Kaipaatko apua 360°-videon tekemiseen? Autamme mielellämme. Soita numeroon 010 83 83 600 tai täytä alla oleva lomake ja otamme sinuun yhteyttä.